Modulet Administrationsbidrag kan hjælpe dig til hurtigt at beregne administrationsbidrag automatisk, også selv om en opkrævning er sammensat af flere forskellige faktorer og satser. For at give overblik kan du selv oprette forskellige regler, hvor du kan kombinere de faste faktorer og opsatte satser på en nem måde. Reglerne kan du bruge igen og igen og hurtigt rette, hvis der sker ændringer.
Modulet giver dig også mulighed for efterfølgende at bogfører de opkrævede administrationsbidrag.
Hver nat bliver der kørt summering af lejemål, hvor ændringer vil blive registreret på datoen for kørslen, så EGBolig kan lave jeres beregning udfra dato på beregning af administrationsbidrag. Det kræver at natjob er sat op og kører hver nat.
Opsætning af navne for regler og tekster for satser
Før EG Bolig automatisk kan beregne forskellige administrationsbidrag, skal du først navngive de regler, du vil sætte op til opkrævning af administrationsbidrag og beslutte hvilke tekster der skal beskrive de forskellige satser du vil bruge til beregningen.
1. Klik på Afdeling
2. Klik på Administrationsbidrag
3. Klik på fane 2. Definitioner
4. I øverste boks skal du i kolonne Regel ID give reglen et nummer og i kolonne Tekst skrive navnet på reglen.
Du kan oprette alle de regler du ønsker.
Du får mulighed for definere selve indholdet af de oprettede regler på fane 1. Administrationsbidrag.
For at EG Bolig kan beregne administrationsbidraget automatisk skal du koble reglerne på to andre steder i EG Bolig:
5.I nederste boks skal du i kolonne Sats Tekst ID give satsen et nummer og i kolonne Tekst skrive den tekst du vil have vist, når satsen bliver brugt til beregningen.
Du kan oprette alle de satser du ønsker.
Du får mulighed for at vælge mellem de oprettede tekster til satserne på fane 1. Administrationsbidrag i kolonne Tekst.
Du kan godt oprettet flere Sats Tekst ID'er, hvor der ved beregningen på fane 1. skal bruges samme Faktor ID.
Se eksempel nedenfor.
Tekst |
Sats |
GT |
Grænse |
GT |
Grænse |
Faktor |
Rabat under 600 lejemål |
0 |
> |
0 |
< |
600 |
Rabat for antal lejemål Afdeling |
Rabat for 600 til 899 lejemål |
50,00 |
>= |
600 |
< |
900 |
Rabat for antal lejemål Afdeling |
Rabat for 900 til1199 lejemål |
75,00 |
>= |
900 |
< |
1199 |
Rabat for antal lejemål Afdeling |
Den midterste boks med Faktor ID er fast programmeret med de faktorer som EG Bolig kan regne med, derfor bør du ikke oprette nye, ændre eller slette dem der står.
Du kan vælge mellem de fast programmerede faktorer på fane 1. Administrationsbidrag i kolonne Faktor.
I skemaet nedenfor er forklaringen på, hvad de forskellige fast programmerede faktorer betyder for beregningen i praksis.
Faktor ID |
Tekst |
Forklaring på tekst |
||||||||||||||||||||
1 |
LM enhed |
Her bliver antallet af lejemålsenhederne brugt til beregningen. |
||||||||||||||||||||
2 |
Fast beløb |
Her bliver det indtastede beløb brugt som en fast faktor. |
||||||||||||||||||||
3 |
Antal m2 |
Her bliver antallet af m2 brugt til beregningen. |
||||||||||||||||||||
4 |
Antal lejemål |
Her bliver antallet af lejemål brugt til beregningen. |
||||||||||||||||||||
5 |
Antal forbrugsregnskaber |
Hvis man selv laver forbrugsregnskaber kan man under forbrugsafregningen sætte markering for Udarb. Internt. Her vil man kunne få beregnet et beløb pr. afregnet forbrugsregnskab pr. afdeling hvis Antal forbrugsregnskaber er valgt som faktor. |
||||||||||||||||||||
6 |
Antal LM med intern forbrugsregnskab |
Laver I selv forbrugsregnskaber, kan du under forbrugsafregningen sætte markering for Udarb. Internt. Det betyder at du på alle de lejemål, der var med i afregningen, kan beregne forvaltningsbidrag, hvis du har valgt Antal LM med intern forbrugsregnskab som faktor. |
||||||||||||||||||||
7 |
Antal L med indvendig vedligehold |
Har I lejemål med indvendig vedligeholdelse, kan du ved valg af denne faktor få beregnet administrationsbidrag på alle de lejemål, der har en saldo (vil være bogført med lejetype 4). |
||||||||||||||||||||
8 |
Lejemålstype interval |
Bliver beregnet som en sats gange med antal lejemål ud fra angivne lejemålstyper.
ovenfor er eksempel på, at der bliver valgt lejemål med type 10,11,12 eller 13. |
||||||||||||||||||||
9 |
Rabat for antal lejemål Afdeling |
Her kan du beregne rabat pr. lejemål pr. afdeling. Da der kan være forskel på prisen, kan du lave en opsætning, hvor du får forskellig rabat alt efter antal lejemål. Se eksempel nedenfor. Sats er udtryk for rabatten. Du skal huske, at du skal oprette 3 linier på fane 1. Administrationsbidrag - en for hver af satserne
|
||||||||||||||||||||
10 |
Rabat for antal lejemålsenheder Afdeling |
Her vil du kunne beregne rabat pr. lejemålsenhed pr. afdeling. |
||||||||||||||||||||
11 |
Særlige Lejemål |
Skal du bruge hvis du ønsker, at beregne administrationsbidrag på baggrund af, hvad lejemålet bliver opkrævet, dvs. af alle lejearter med lejetype 1= Husleje. I nedenstående eksempel bliver beregnet 2,00% af tilsvaret. Satsen er udtryk for procent. Grænse er udtryk for lejemålstype. Du kan kun beregne på oprettede lejemålstyper. Her beregnes på lejemålstype 96.
|
||||||||||||||||||||
12 |
Kortvaskeri |
Hvis du vil beregne administrationsbidrag for kortvaskerier skal der være markering ved Kortvaskeri forfindes? på fane 9. Para under Afdeling - Afdelingskartotek og på de lejemålstyper, der skal udelades af beregningen, skal der være markering i feltet Bilejemål på fane 1. Lejemålstyper under Diverse - Lejer - Lejemålstyper. |
||||||||||||||||||||
13 |
Rabat for antal lejemål Selskab |
Her bliver der beregnet rabat pr. lejemål pr. selskab. Det betyder, at det er antallet af lejemål i selskabet, der danne grundlag for rabatten. |
||||||||||||||||||||
14 |
Rabat for antal lejemålsenheder Selskab |
Her bliver der beregnet rabat pr. lejemålsenhed pr. selskab. Det betyder, at det er det samlede antal af lejemålsenheder i selskabet, der danne grundlag for rabatten. |
Opretning af indholdet i reglerne
Før du kan bruge de regler og sats tekster du har navngivet på fane 2. skal du nu bestemme, hvilke faktorer og satser de enkelte regler skal beregne og bogfører administrationsbidraget ud fra.
Reglerne for beregning af administrationsbidrag skal kobles på det enkelte selskab/afdeling. I Selskabskartotek på fane 5. Spec. af lejemål i feltet Regel (Admin. bidrag) og I Afdelingskartotek på fane 6. arealer i feltet Regel (Admin. bidrag).
1.Klik på fane 1. Administrationsbidrag.
2.Klik på ud for Regel og vælg den regel du vil oprette beregnings- og bogførings regler på.
3.Ud for Periode er feltet som standard udfyldt med indeværende måned og år.
Du kan ved at klikke på gå tilbage eller ved klik på gå frem i tiden.
4.Du skal nu udfylde skemaet nedenfor, ved nogle steder at vælge mellem forskellige muligheder og nogle steder at indtaste beløb mv.
Tekst: Her skal du vælge mellem de oprettede Sats Tekst ID'er du har oprettet få fane 2. Definitioner.
Sats: Her skal du angive, hvor meget der skal betaltes eller tilbagebetales pr. måned.
GT: Står for grænsetegn, her kan du vælge mellem <, <=, >, >=, som du skal bruge, hvis der skal differentieres på samme tekst.
Eks. Bestyrelsesvederlag, hvor der kan være en sats for de første 100 lejemål og en anden for alt over 100 lejemål.
Grænse: Her skrives det antal som grænsetegnene skal forholde sig til. Eks. 100.
Faktor: Her kan du vælge mellem de Faktor ID'er, der er oprettet som standard få fane 2. Definitioner.
Niveau: Kan du kun gøre brug af, hvis Faktor ID = Administrationshonorar. Her kan du vælge om satsen skal hentes på S = selskab eller på A = afdeling. Inden det kan bruges, skal der på fane 3. Regnskabsopl. i både Selskabs- og Afdelingskatoteket været noteret en sats i feltet udfor Administrationshonorar.
StartDato og SlutDato: Skal du bruge, når forudsætninger eller satser ændre sig, så du kan se, hvad der er beregnet på baggrund af pr. en given dato. Startdato bliver automatisk sat til indeværende måned og år. Du skal selv indtaste slutdato.
(Fra) Sel, Afd, Konto og (til) Sel, Afd, Konto: Henviser til det kontonummer på hvilket selskab og afdeling, den enkelte sats skal trækkes og det kontonummer på hvilket selskab og afdeling satsen skal sættes ind. Oplysningerne bliver brugt til bogføringen under Afdeling-Administrationbidrag bogføring. Selskab og afdeling bliver udfyldt med Hent, hvilket betyder at det selskab/afdeling som du er i på det tidspunkt vil blive benyttet. Vil du derimod have bogført i et andet selskab eller afdeling skal du udfylde med nummeret på dette. Hvis du kun skal bogfører på et selskab, så skal du udfylde Afd med 0.
Ydelsestype: Oplysningsfelt, hvor du kan vælge at angive om der er tale om et Grundbidrag eller en Tillægsydelse.
For at EG Bolig kan beregne administrationsbidraget automatisk skal du koble reglerne på to andre steder i EG Bolig:
Kontrol og udskrift af administrationsbidrag på selskabet
Du har mulighed for at kontrollere administrationsberegninen på selskabet og de enkelte afdelinger.
1.Klik på Afdeling
2.Klik på Selskabskartotek
3.Klik på eller tast CTRL+F10
4.Vælg Administrationsbidrag og tryk på Enter
5.Vælg type af udskrift ved klik på til højre for
6.Marker om du vil udskrive til skærm eller printer
7.Klik på .
Her kan du se beregningen af administrationsbidraget for det valgte selskab i indeværende måned.
Du kan ændre på perioden ved at klikke på .
Vil du se, hvor meget det er i kroner og øre pr. afdeling pr. måned:
1.klik på Afdeling
2.Klik på Selskabskartotek
3.klik på eller tast CTRL+F10
4.Vælg Administrationsbidrag og tryk på Enter
5.Sæt flueben i Specificeret
6.Vælg Administrationsbidrag pr. afdeling i feltet til højre for
7.Marker om der skal udskrives til skærm eller printer
8.Klik på .