Opsætning i Firma
Før at du kan bruge Drift og vedligehold skal du evt. først rette i opsætningen i Firma:
1.Tryk på ALT +s, o og f eller klik på Standard – Opsætning - Firma.
2.Klik på fane 3. Opsætning.
3.Vælg Kreditor.
4.Klik på ud for Drift og vedligeholdelse.
5.Ud for DV Primoberegning på ultimo henlæggelse skal du ved klik på vælge, hvilken metode du vil benytte.
6.Ud for Automatisk henlæggelsesbudgettering pr. skal du ved klik på vælge, hvilken metode du vil benytte.
Hvis du vælger metoden er Ingen, skal du selv taste henlæggelserne ind. Det kan du gøre år for år eller du kan trykke på ALT+g i et budgetfelt, hvorefter du kan vælge mellem fordeling af beløb, kopiering af beløb eller Procent stigning hvor du så indtaster procentstigningen i feltet Pct..
Opsætning i Drift og vedligehold
Klik på eller på , hvis du står ude på D/V - Oversigten.
Her kan du lave opsætning for:
2.Fag
3.Konti
Her kan du oprette, rette og slette Klassifikationer.
Opret Klassifikation
1.Klik på .
Hvis du ønsker at oprette flere lige efter hinanden skal du bare klikke på det antal gange svarende til det antal du vil oprette og der kommer tilsvarende antal tomme linjer i bunden af tabellen.
2.Klik på .
Klassifikation: Her kan du oprette klassifikationer med formatet: xx.xxx.xxx eller xx.xxx.xxx.xxx. Eks. "bk.dør.gad" eller "bk.dør.gad.aaa". Den sidste dimension kan bestå både af tal og bogstaver, men skal bestå af tre tegn.
Bygningsdel: Her skriver du en tekst, der beskriver bygningsdelen, eks. Facadebrystning - beton eller Vinduer, træ 150 x 80 kld.
Hovedgruppe: Her kan du taste nummeret for den hovedgruppen, som bygningsdelen/Klassifikationen skal tilhører.
Husk at hovedgruppen skal være oprettet som Klassifikation, før du kan bruge den på en klassifikation.
Syn: Her kan du markere om det skal være muligt at vælge denne bygningsdel og tilhørende aktiviteter under Dan rekvisitioner i Elektronisk syn.
Sletmarkeret: Ved en markering i denne kolonne kan du stadig se klassifikationen og de allerede oprettede aktiviteter, men du ikke få lov til efterfølgende at oprette nye aktiviteter med den sletmarkerede klassifikation.
NB: Der kan ikke indlæses på en aktivitet, som ikke findes eller er sletmarkeret.
Ret i Klassifikation m.m.
1.Klik på og alle linjer med Klassifikationer åbner.
2.Ret i oplysningerne på de aktuelle Klassifikationer.
3.Klik på .
Slet Klassifikation
Du kan ikke slette de ZZ. klassifikationer, der er styrende for EG Bolig. Derfor bliver de vist udenpå oversigten.
1.Klik på i kolonnen Slet ud for den Klassifikation, du vil slette.
Hvis der findes aktiviteter eller stambygningsdele på klassifikatioen, så bliver du spurgt om du vil slette. Klik på OK, hvis du stadig vil slette den.
Her kan du oprette og rette Fag
Fag: Her står en kode for faget, eks. VVS for Vand, Varme og Sanitet, GAR for Gartner eller EL for Elektriker. Det er den kode du ser, når du skal vælge et fag til en aktivitet.
Tekst: Beskrivelsen af faget, eks. Gartner eller Elektriker.
Opret nyt Fag
1.Klik på .
Hvis du ønsker at oprette flere lige efter hinanden, skal du bare klikke på det antal gange som svarer til det antal du vil oprette. Der kommer så tilsvarende antal tomme linjer i bunden af tabellen.
2.I kolonnen Fag skriver du en kode for faget, eks EL for elektrikker.
3.I kolonne Tekst beskriver du faget med mere tekst.
4.Klik på .
Ret i Fag
1.Klik på og alle linjer med Fag åbner.
2.Ret i oplysningerne på de aktuelle Fag.
3.Klik på .
Slet et Fag
1.Klik i kolonnen Slet udfor det fag du ønsker at slette i listen.
Klassifikation: Her taster du en Klassifikation. Det er muligt at skrive det samme Klassifikation, hvis der benyttes flere standard kontoplaner med dertil hørende forskellige konti.
StdKontoplan: Det er her muligt at tilkoble en standard kontoplan, sådan at det kontonummer du indtaster i næste kolonne bliver valideret på standard kontoplanen.
Konto: Her kan du taste et kontonummer til økonomien, hvor den skal hente regnskabstallene fra. Der er også mulighed for, at tilføje et kontonummer på selve aktiviteten.
Budget konto: Her kan du taste et kontonummer til økonomien, hvor den skal hente budgettallene fra.
Ret på Konti
1.Klik på og alle linjer åbner.
2.Ret i oplysningerne.
3.Klik på .
Slet Klassifikation med tilhørende konti
1.Klik på i kolonnen Slet ud for den Klassifikation, du vil slette.
Dato: Den dato prisindekset er fra.
Klassifikation: Der er mulighed for at lægge forskellige pris indekser ind for forskellige Klassifikationer. Klik på for at vælge hvilken Klassifikation indekset skal gælde. Ved valg af "0 Alle" er indekset gældende for alle Klassifikationer.
Prisindeks: Selve tallet for indekset.
Prisindeks bliver kun brugt i forbindelse med udskrivning af budgetterne, hvor du kan sætte markering i feltet prisjustering og der vil så blive vist en fremskrivning af budgettet i forholdt til det indtastede.
Ret på Prisindeks
1.Klik på og alle linjer åbner.
2.Ret i oplysningerne.
3.Klik på .
Slet Prisindeks
1.Klik på i kolonnen Slet udfor det prisindeks, du vil slette.
I feltet øverst til venstre vælger du ved klik på , hvilken type standardtekster du vil vil oprette/rette.
Du kan oprette og rette i standardtekster for:
•Aktiviteter
•Materialer
•Noter
•Tilstand
•Bemærkninger
Vis kun standardtekster: Som udgangspunkt er dette markeret. Dermed vises kun tekster der har en markering i kolonnen Std.. Hvis markeringen fjernes vises alle tekster, der har været oprettet (systemet lægger selv alle tekster ind, der tastes direkte under oprettelsen af et budget. Det giver så mulighed for, at du kan sætte markering i kolonnen Std. på de tekster, der skal være standardtekster).
Nr.: Et unikt (fortløbende) nummer. Kan ikke udelades.
Tekst: Selve teksten.
HovedGruppe: Her står, hvilken Klassifikation teksten tilhører. Det behøver ikke være en hovedgruppe, men kan være en hvilken som helst klassifikation. Tilknytningen til en klassifikation/hovedgruppe vælger du under oprettelse/redigering af standardteksten.
Enhed: Der er mulighed for at taste en enhed på teksten, således at denne automatisk overføres til budgettet når teksten indsættes.
Fag: Der er mulighed for at taste et fag på teksten, således at dette automatisk overføres til budgettet når teksten indsættes.
Standard: Markeringsfelt for om den pågældende tekst skal være en standardtekst eller ej.
Du kan udskrive en oversigt over teksterne på enten skærm eller printer.
Opret en ny standardtekst
1.Klik på .
Hvis du ønsker at oprette flere lige efter hinanden, skal du bare klikke på det antal gange som svarer til det antal du vil oprette. Der kommer så tilsvarende antal tomme linjer i bunden af tabellen.
2.Udfyld den/de tomme linjer der kommer nederst i listen.
3.Klik på .
Redigere en standardtekst
1.Klik på og alle linjer åbner.
2.Ret i oplysningerne.
3.Klik på .
Slet en standardtekst
1.Klik i kolonnen Slet udfor den tekst du ønsker at slette i listen.
Her kan du indeksregulere alle, enkelte eller grupper af Klassifikationer.
Dato: Her indsater du dato for indeksreguleringen.
FraKlassifikation: Indtast fra hvilken Klassifikation indekseringen skal gælde
TilKlassifikation: Indtast til hvilken Klassifikation indekseringen skal gælde
Sats: Indtast satsen for reguleringen.
Opret en ny indeksregulering
1.Klik på .
Hvis du ønsker at oprette flere lige efter hinanden, skal du bare klikke på det antal gange som svarer til det antal du vil oprette. Der kommer så tilsvarende antal tomme linjer i bunden af tabellen.
2.Klik på .
Redigere en indeksregulering
1.Klik på og alle linjer åbner.
2.Ret i oplysningerne.
3.Klik på .
Slet en indeksregulering
1.Klik i kolonnen Slet udfor den indeksregulering du ønsker at slette i listen.
Her kan du ændre/konvertere én enkelt klassifikation til én anden klassifikation.
1. Vælg ved klik på , hvilken Klassifikation du vil konvertere til en anden klassifikation.
2. Vælg ved klik på den Ny klassifikation, som der skal konverteres til.
3. Klik på knappen Konverter og klassifikationen er konverteret.
4. Klik på knappen Afslut for at forlade Opsætningen i Drift og vedligehold.